Situació observada a classe:
L’hora
de 10:00 a 11:00 és una estona que es dedica a la realització d’activitats. En
un principi, comencen amb algunes cançons com: “Sol solet”, “Caragol treu
banyes”, “El gall i la gallina”, “Bon dia”, “Tic tac” “ Susanita tiene un
ratón” i “ la gallina turuleca” són part del repertori abans l’inici de
l’assemblea.
Després
fan l’assemblea on la tutora mostra una a una la foto de cada membre del grup.
Cada vegada que treu una foto, demana, qui és aquest nen?, per tant, els nens
li han de respondre amb el nom de l’infant que surt a la foto. Quan han dit el
nom, s’acomiaden de la foto i passen a la següent fins que han anomenat als
onze infants que composen el grup.
Finalitzada
l’assemblea, la tutora treu un conjunt de pictogrames majoritàriament d’animals
i d’objectes. Poc a poc els va mostrant als infants i els va preguntant què és
això?? A continuació, responen amb l’ajuda de la tutora, després realitzen el
so corresponen a l’objecte o a l’animal mostrat, per exemple, si mostra una
vaca han de dir el nom d’aquesta i per últim fer el seu so, mú!!
Aquestes activitat de la discriminació d’objectes i
d’animals les cançons a l’igual que l’assemblea es realitzen de forma mecànica
i pràcticament igual tots els dies després de l’esmorzar o a vegades quan acaba
el pati. En principi, crec que l’objectiu principal que es vol aconseguir és el d’estimular l’expressió i la comprensió
oral dels infants mitjançant l’ús de fotografies o objectes de la seva realitat
quotidiana, a l’igual que la memòria perquè es basa en la repetició contínua
dels mateixos estímuls auditius i visuals ( cançons, fotografies i
pictogrames). Aquest objectiu principal que interpreto que és el que la mestra
vol assolir, per a mi ja està més que assolit perquè els infants coneixen molt
bé les cançons, a l’igual que els pictogrames de fet ho repeteixen constantment
fins i tot en el seu joc lliure quan juguen amb els animalets, el cotxes o ho
identifiquen a l’entorn més immediat.
L’única
cosa que jo em plantejo és perquè no s’introdueixen cançons noves o altres jocs
de tipus lingüístics com embarbussaments, endevinalles o una introducció a la
poesia que també són activitats que treballarien altres aspectes de la
llengua. Així doncs, i d’aquesta manera
també introduir altres imatges d’objectes semblants, però diferents als quals
estan més que avesats o aquesta és almenys la meva sensació. No sé l’objectiu
per a mi, seria anar ampliant el seu vocabulari ja que ares d’ara és molt
reduït amb el que s’està fent a classe i d’aquesta forma conèixer més coses del
món que els envolta.
Altres
activitats u opcions serien també convidar als infants i a les seves famílies a
que cada setmana o més un nen portés algun objecte que trobés interessant de la
seva cuina o del menjador, a la seva habitació, etc., per compartir amb la
resta i contrastar els coneixements previs amb nous que puguin adquirir, sobre
aquest concepte, per exemple: on el podem fer servir, per a que serveix?, quin
soroll fa?
En
definitiva, seria interessant provar més activitats amb uns objectius concrets
per poder veure com evolucionen i fins on arriben els infants, també conèixer
els límits seus i propis i aprendre ja que on es troben en aquest moment no
poden anar més enllà, almenys dins l’aula, segur que fora seguiran absorbint i
aprenent.
Les
creences que identifico en la mestra en referència a la situació de l’assemblea
en concret són les següents:
Inicialment,
a l’assemblea, es realitzen les mateixes activitats diàriament sense cap
variació. En referència a aquesta tendència a repetir constantment el mateix una i altra vegada, crec que la
creença que amaga no és més que la mera repetició memorística i mecànica com a
principal mecanisme d’aprenentatge.
Per
un altre costat, podríem destacar la creença que l’infant tingui una capacitat determinada i no pugui
aprendre més enllà del que se l’està ensenyant. Per tant, d’aquesta forma no és
necessari ni revisar ni ampliar objectius d’aprenentatge que vagin d’acord amb
la seva evolució. D’acord amb aquesta premissa podríem afirmar que és pensa que l’aprenentatge es realitza
de forma lineal i no progressiva, és a dir, que a cada edat de forma tancada el
nen només podrà assolir aquells coneixements o habilitats que li pertoquen.
Quan
al desenvolupament de certes capacitats de l’infant com és en aquest cas el
llenguatge creu que es deu a la influència
de l’ambient ( té germans grossos). Per tant, una concepció conductista i tradicional de
l’ensenyament on l’infant només aprèn per la influència de l’ambient, no perquè
tingui un conjunt de capacitats cognitives que si són estimulades mitjançant
determinades activitats el nen pot anar ampliant els seus coneixements de forma
autònoma i guiada.
En
referencia al fet de no innovar e introduir aspectes nous, ni investigar i anar
una mica més enllà sobre aquells aspectes que poden interessar o motivar-los a
part dels que ja es donen diàriament, penso que amaga creences molt
tradicionals de l’aprenentatge on el mestre és el que sap i el que imparteix
les lliçons sobre el que creu convenient.
Per tant, no hi ha lloc per a la
intervenció de l’alumne amb els seus coneixements previs i possibles esquemes
de la realitat i l’ampliació i variació d’aquests.
Seguint
en la mateixa línia, podríem dir que si l’aprenentatge que si li concedeix a l’infant
és repetitiu i poc innovador, en el fons, el que s’està fent és considerar al
tots els infants per igual. En aquest cas concret, la creença que he detectat
per determinats comentaris com, el que aprèn més ràpid és perquè és més
intel·ligent, faria referència a que tot
els infants són considerats per igual, no tenint en compte que la
intel·ligència ve determinada per molts factors
i té múltiples formes d’expressar-se, no només perquè sàpigues repetir o
reconèixer de memòria objectes o persones de l’entorn.
Una
vegada identificades algunes de les creences per les quals es regeix la tutora
de l’aula en una situació concreta de la jornada com és l’assemblea, podríem
dir que aquesta forma tradicional d’enfocar les activitats, no coincideix amb
les creences amb les quals m’identifico a nivell teòric. De fet penso que
l’infant aprèn constantment del món que l’envolta, i per tant, si l’adult li proporciona un ambient adequat a
les seves característiques, el guia per tal que vagi fent avanços, finalment, podrà
aconseguir un desenvolupament òptim i adaptat a les seves peculiaritat
individuals
. Per
aquesta entrada he decidit seleccionar aquestes dues etiquetes que em semblen
representatives del què he exposat.
.
1.2
El que he fet en aquesta entrada és reflexionar sobre quins elements podien
estar obstaculitzant una bona pràctica, i a partir d’aquí identificar aquells
que si ho serien des de la meva perspectiva com a estudiant.
2.2
Per una altra banda he identificat mitjançant l’observació d’una activitat
quines creences sustenten aquesta pràctica i les he contrastat amb les pròpies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada