divendres, 12 d’abril del 2013

COMPARACIÓ DE DE DIFERENTS JORNADES

En torn a l’exercici de contrastar la nostra jornada amb la d’altres companys, en el meu cas personal, l’he realitzat amb una companya que està realitzant les pràctiques a Sant Antoni. 
En un primer moment, el procediment que hem seguit ha estat llegir les jornades que havíem descrit cadascuna en el nostre bloc, i una vegada llegides, hem prosseguit amb un contrast verbal d’aquells aspectes que pot ser no ens havíem quedat massa clars dels nostres escrits. Aquest fet ens ha ajudat a entendre millor l’estructura horària de la nostra escola bressol i les seves diferències. 


Per tant, en un principi, hem pogut apreciar que l’horari de l’escola bressol de la meva companya és més estructurat i fixe que el de l’Escola bressol on estic jo realitzant les pràctiques, és a dir, tenen un horari que es compleix tal qual i no permet masses variacions, mentre que a on estic jo, l’horari exceptuant l’esmorzar i el menjar és bastant més flexible, on les activitats, horaris del pati i l’hora de psicomotricitat es poden intercanviar segons les necessitats dels infants o les circumstàncies que puguin anar sorgint durant la jornada. 

Per un altre costat, la distribució dels d’alguns moments de la jornada en alguns aspectes és molt diferent. Per exemple, en el meu cas l’esmorzar és a les 9.30 del matí, mentre que en el seu, particularment, és a les 10.00. En el meu cas, hi ha molt d’espai entre l’esmorzar i el dinar, en el seu no hi ha tanta distància horària perquè acaben més tard d’esmorzar. Un altra disparitat observada és a l’horari del pati, en el seu horari el pati dura uns 45 minuts, mentre que a la meva escola bressol l’horari del pati pot a anar d’una hora a una hora i mitja, per norma general, depenent de si hi ha activitats programades o no per aquell dia. Respecta a les activitats només comentar que al meu Centre no hi ha activitats programades eventualment, sinó depenent del que decideixi la tutora i al Centre on està la meva companya sempre hi ha una activitat programada a l’horari establert de 11:00 a 11:45. Altrament, a l’horari de la meva escola bressol no es contempla a la distribució horària un moment tan important com és el descans, això no vol dir que no existeixi, però no com a una rutina o hàbit marcat dins l’horari. Així doncs, a Sant Antoni si és una rutina marcada que està prefixada a l’horari i la qual es du a terme diàriament. Un altre aspecte diferenciador a destacar és el moment de la higiene. A l’escola bressol on estic realitzant les pràctiques el canvi de bolquers es va realitzant de forma progressiva, a primera hora del matí quan arribar, després de l’esmorzar, després del pati, i per últim ja se’ls canvia a tots abans de la sortida quan venen a recollir-los els pares. A l’escola bressol de la meva companya es realitzant un canvi general a tots els infants després de l’esmorzar i després del pati és du a terme a tandes depenent dels infants que ho necessitin i aquells que no. Pel que fa a l’hora de l’esmorzar i el menjar hem trobat estils variats quant a que a l’Escola bressol de la meva companya no es posen el pitet i a l’hora de dinar sí, mentre que pel contrari a l’escola bressol on les faig jo si que és un hàbit que els infants tenen molt adquirit el de posar-se el pitet tant a l’hora d’esmorzar com a la de dinar. En relació al moment del menjar varen estar dialogant bastant sobre aquest i varen descobrir algunes divergències interessants quan al tipus de pitet que utilitzaven els infants de la seva escola bressol que a mi em va sorprendre gratament perquè va ser una novetat interessant d’afegir al meu bagatger personal ja que mai m’ho m’hagués imaginat. En aquest cas, el pitet que utilitzen a l’altra escola bressol és de plàstic i du una mena de curvatura on els cau el menjar que després el tiren a un calaix i és molt més pràctic de fer net. En canvia l’escola bressol on estic jo, fan servir els típic pitets de tela que es tenen que netejar diàriament perquè es queda tot el menjar aferrat, per tant, arribo a la conclusió que els pitets utilitzen on està la meva companya són més pràctics i donen més autonomia als infants i menys feina a l’adult. 
Per últim, també hem pogut contrastar la dissimilitud que hi ha a l’hora de posar en marxa l’assemblea. A l’escola bressol de la meva companya he trobat que és molt original la pràctica que duen a terme que consisteix en utilitzar el símbol de la classe (cavallet de mar) on està la foto de cada nen i l’han de col·locar al taulell d’assistència. En canvi, l’assemblea a la meva aula és molt senzilla i poc original i crec que es fa massa ràpida segons hem comentat amb la meva companya ja que ella diu que on està ella s’ho prenen amb calma i deixen a l’infant que vagi al seu ritme col·locant les fotos dels infants que han vingut. Pel contrari on estic jo, ensenyen la foto, han de reconèixer a l’infant, i de seguida acaba amb la tasca i les guarda. En definitiva, podria dir que hem trobat moltes diferències tant a l’horari com a la metodologia en algunes de les rutines o hàbits que estan presents a les escoles bressols on estem fent pràctiques. Per tant aquestes desigualtats a mi personalment m’han fet reflexionar i ampliar la meva visió de què depenent quina sigui la teva visió de l’infant o de la tasca educativa contemplaràs aspectes o no en l’ horari o en la metodologia que consideres essencials per un bon desenvolupament d’aquesta. Per tant, en base aquest concepció de la tasca educativa funcionarà d’una forma o una altra. 

De totes formes, la gran diferència que he trobat entre una escola i altra és que una és més moderna quan a la metodologia, espais i ambients per fotos que he pogut apreciar al bloc de la companya i del contrast de l’horari realitzat, encara que una amb una gran rigidesa en torn als horaris. I per l’altra banda, on estic realitzant jo les pràctiques hi ha molta més flexibilitat aspecte que trobo molt positiu, encara que a vegades tinc la impressió que aquesta flexibilitat va més en favor de l’adult que de l’infant, però la metodologia em sembla a vegades molt tradicional i poc innovadora. 
En aquesta entrada he trobat adient destacar aquesta etiqueta: 
3.2. En aquesta entrada contrasto informació i la evidencio sobre la jornada del centre i després en aquest cas la contrasto amb la d’altre Centre, traient conclusions sobre les diferències extretes.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada