Documentals
En
relació als documentals visionats al seminari comentaré un dels que més em va
cridar l’atenció amb diferència ha estat l’Espai
d’Eivissa presentat com un
projecte alternatiu que sorgeix com a resposta a altra forma d’educar amb uns
valors que es basen en una educació lliure i sense imposicions sobre el que
seria convenients aprendre.
Un
dels aspectes que formaran part d’aquest projecte és el tema de l’educació
emocional, em sembla que aquesta hauria ser un àrea de coneixement que formés
part de totes les escoles i en l’escola tradicional ha estat una part oblidada,
i pel contrari és una condició bàsica de l’ésser humà per desenvolupar uns
valors de convivència, tolerància, igualtat i fins i tot una un bona
autoconcepte i equilibri emocional.
En
general em sembla una filosofia molt encertada basada en el joc i en l’adult
com a guia que comparteix certes característiques amb el model constructivista
on l’infant és el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.
Altrament
si que observo que entre el conjunt d’organitzadors no hi ha adults amb una
formació acadèmica necessària per poder des del meu punt de vista partir d’uns
objectius concrets per tal que l’infant pugui tenir una desenvolupament
harmònic en totes les àrees que contribueixen a aquest.
De
totes formes, penso que és un projecte innovador e interessant el qual estaria
bé poder fer un seguiment per tal d’observar quins són els seus punts forts i
aquells on s’ha de millorar perquè tingui una evolució que encara que sigui
lenta, també duradora i efectiva.
Coneixem el centre:
Treball per projectes
La
idea més clara i que més m’ha agradat
que reflecteix el treball per projectes, a part de què surt dels interessos
dels infants, està que no hi ha una estructura definida com en el llibre sinó
que va en funció del rumb que agafin els infants amb les seves curiositats on
haurà interrogants que es contestaran i altres que pot ser tindrà diferents
respostes fet que seria interessant que s’expliqués i aclarís als infants fins
aquests ho puguin entendre.
En
definitiva, em sembla una metodologia molt creativa i significativa on l’adult
és també un altre participant del procés i on té l’oportunitat d’aprendre des
de la visió d’aquests dels seus esquemes, errors, idees espontànies i fantasioses
que aporten una màgia especial a tot el procés.
Projectes de millora
-Projecte un món de
cartró de Can Cantó:
Aquest
projecte des d’un punt de vista estètic i educatiu m’ha semblat molt atractiu i
original ja que aprofitar aquest tipus de material per confeccionar aquelles
estructures tipus túnel, rentadora, caseta, etc.
Si
partim de l’idea que com a estudiants
tenim un pressupost ajustat i a les escoles a vegades tampoc hi ha masses
recursos, la imaginació i la funcionalitat dels materials és una gran via per
oferir als infants propostes diferents i lúdiques de cara donar un espai obert
i millorat a altres formes de joc, de relació
i de comunicació que fins ara mancaven a aquest entorn des del meu punt
de vista empobrit.
Encara
i així, un dels aspectes menys afavoridor és que el material al ser de cartró
corre el perill de què el desfacin amb rapidesa sinó en tenen suficient
consciència i cura d’aquest els infants.
Per
últim destacar com en aquest projecte s’ha tingut en compte diferents àrees a
l’hora de treballar amb aquest material, penso la posada en marxa tindrà èxit
degut a la quantitat de possibilitats que se li han adjudicat, després
evidentment el resultat no sempre depèn del creador sinó de com els infants
realment l’utilitzen.
-Projecte sobre el pati de Ses Païsses
En
relació a aquest projecte crec que és un tant diferent a altres que havia pogut
veure d’altres anys, fins i tot de l’escola bressol on estic de l’any passat.
El
que he trobat original ha estat el tema de les lones i com varen comentar ells
les diferents utilitats que els han donat que no havien previst.
A
l’igual que oferir zones de descans que després també s’han utilitzat per joc
simbòlic o motor.
Finalment
el que em meravella dels projectes en general és que com a mestres podem fer
disseny i planificar, però els infants són el que al final li donaran una
utilitat diversa i en ocasions sorprenen al que t’ho has proposat i
definitivament aquest és l’aprenentatge que ells ens proporcionen contínuament
als adults per seguir investigant, dissenyant i proposant de cara a que puguin
convertir-se en futurs adults competents.
Etiquetes:
1.3
Per realitzar aquesta entrada he contrastat informació d’altres blocs per tal
d’ampliar la meva i així tenir aportacions d’altres persones que completen la
pròpia.
1.4.
Contrasto tan els documentals com els projectes amb la teoria donada fins ara
al Grau per tant de treure conclusions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada