En un principi, un pla de millora sorgeix per una necessitat o mancança per
part d’una organització que és susceptible d’introduir canvis que siguin
perdurables i per tant es mantinguin al llarg del temps mitjançant una
planificació, posada en marxa i posterior avaluació d’aquest.
Una vegada he estat explorant de la mateixa forma que ho fan els infants,
una bona estona per la xarxa, encara que he de reconèixer que m’ha costat
trobar plans de millora 0-3, el resultat final de la meva recerca ha estat el
següent:
Inicialment he escollit un projecte d’intervenció que
és de psicomotricitat que m’ha semblat interessantíssim perquè suposa
segons les mestres que ho duen a terme una revisió del projecte curricular que
afecta a tot el centre de forma global, mestres, pares, infants, metodologia,
etc.
El projecte en un principi surt com a contrapartida d’una renovació
pedagògica, d’una altra mirada envers aquesta àrea de coneixement obtinguda
la formació ja que són dos mestres que han realitzat un postgrau de
psicomotricitat i a partir d’aquesta font de coneixement s’han plantejat
una millora per tal de treballar un aspecte vital pels infants d’aquestes
edats.
El marc teòric del qual parteixen és de la pràctica psicomotriu
d’Aucouturier en la qual destaca la pràctica psicomotriu com << un proceso de ayuda que acompaña al niño/a en
su propio itinerario madurativo, que va desde la expresividad motriz y el
movimiento al acceso a la capacidad de descentración. En este proceso son
atendidos los aspectos primordiales que forman parte de la globalidad en la que
se hallan inmersos los niños/as en esta etapa, tales como la afectividad, la
motricidad y el conocimiento, aspectos que irán evolucionando desde la
globalidad a la diferenciación, de la dependencia a la autonomía y de la
impulsividad a la reflexión (García Olalla,1995).
Partint d’aquesta base el que es vol aconseguir és que l’infant desenvolupi
les seves pròpies capacitats físiques i psicològiques a partir del moviment
aspecte que va molt lligat a les emocions i al desenvolupament del
pensament.
Per aconseguir dur endavant el projecte es farà una reestructuració dels
materials i condicionament de la sala on es dugui a terme perquè es pugui
aconseguir dotar aquest ambient de la seva finalitat, això si adaptant fet
essencial, les sessions a cada grup d’infants segons l’etapa evolutiva en
la qual es trobin, fins i tot els infants més petit (0-1 anys) que en alguns
centres pot ser no es tenen en compte per aquesta pràctica perquè la sala
no està adaptada a aquest nivell.
En relació al material m’agradaria destacar que a algunes sessions
s’introduiran materials diferents als típics estructurats com capses de cartró,
teles, robes que poden donar joc a altres tipus de funcions, textures,
possibilitats al material existent en aquestes sessions. En definitiva, em
semblar una bona estratègia aquesta combinació, a més a més, així també es
podrà valorar si aquest tipus de materials criden o no més l’atenció i quines
possibilitats a part de les que nosaltres com a adults hem pensat, poden
donar-li els propis infants.
Per una altra banda, la qüestió d’implicar a les famílies en aquest
projecte, fer-les partícips de com els seus fills posen a prova les seves
capacitats físiques i la seva forma de viure-les, així com l’evolució que faran
en els pròxims mesos em sembla una iniciativa molt encertada per tal de
compartir i fer visible del què es fa l’escola bressol i amb quina finalitat.
Per tant, trobo fascinant que els mestres tinguin iniciativa, surtin dels
seus centres per formar-se i d’aquesta forma puguin així transformar i aportar
nous coneixements i experiències per tal de contribuir a una pràctica docent
innovadora.
He escollit les següents etiquetes per aquestes raons:
1.3 Perquè a part de buscar
per la xarxa plans de millora, he cercat blocs tan dels companys com d’escoles
bressol per tal d’ampliar la meva visió i agafar idees per elaborar aquesta
entrada.
1.4
Perquè he buscat fonts d’informació per tal de documentar i contrastar amb la
teoria la posta en marxa d’alguns projectes de millora.
5.1
Perquè he pogut apreciar i valorar si aquests projectes de millora els
considero òptims perquè s’adeqüen als marcs teòrics que considero adients a
partir de la formació rebuda fins ara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada