dijous, 16 de maig del 2013

RECERCA SOBRE PLANS DE MILLORA

En un principi, un pla de millora sorgeix per una necessitat o mancança per part d’una organització que és susceptible d’introduir canvis que siguin perdurables i per tant es mantinguin al llarg del temps mitjançant una planificació, posada en marxa i posterior avaluació d’aquest.

Una vegada he estat explorant de la mateixa forma que ho fan els infants, una  bona estona per la xarxa, encara que he de reconèixer que m’ha costat trobar plans de millora 0-3, el resultat final de la meva recerca ha estat el següent:


Inicialment he escollit un projecte d’intervenció que és de psicomotricitat que m’ha semblat interessantíssim  perquè  suposa segons les mestres que ho duen a terme una revisió del projecte curricular que afecta a tot el centre de forma global, mestres, pares, infants, metodologia, etc.
El projecte en un principi surt com a contrapartida d’una renovació pedagògica, d’una altra mirada envers aquesta àrea de coneixement obtinguda la formació ja que són dos mestres que han realitzat un postgrau de psicomotricitat i a partir d’aquesta font de coneixement s’han plantejat  una millora per tal de treballar un aspecte vital pels infants  d’aquestes edats.
El marc teòric del qual parteixen és de la pràctica psicomotriu d’Aucouturier en la qual  destaca la pràctica psicomotriu com << un proceso de ayuda que acompaña al niño/a en su propio itinerario madurativo, que va desde la expresividad motriz y el movimiento al acceso a la capacidad de descentración. En este proceso son atendidos los aspectos primordiales que forman parte de la globalidad en la que se hallan inmersos los niños/as en esta etapa, tales como la afectividad, la motricidad y el conocimiento, aspectos que irán evolucionando desde la globalidad a la diferenciación, de la dependencia a la autonomía y de la impulsividad a la reflexión (García Olalla,1995).

Partint d’aquesta base el que es vol aconseguir és que l’infant desenvolupi les seves pròpies capacitats físiques i psicològiques a partir del moviment aspecte que va molt lligat a les emocions i al desenvolupament del pensament. 

Per aconseguir dur endavant el projecte es farà una reestructuració dels materials i condicionament de la sala on es dugui a terme perquè es pugui aconseguir dotar aquest ambient de la seva finalitat, això si adaptant fet essencial,  les sessions a cada grup d’infants segons l’etapa evolutiva en la qual es trobin, fins i tot els infants més petit (0-1 anys) que en alguns centres pot ser no es tenen en compte per  aquesta pràctica perquè la sala no està adaptada a aquest nivell.
En relació al material m’agradaria destacar que a algunes sessions s’introduiran materials diferents als típics estructurats com capses de cartró, teles, robes que poden donar joc a altres tipus de funcions, textures, possibilitats al material existent en aquestes sessions. En definitiva, em semblar una bona estratègia aquesta combinació, a més a més, així també es podrà valorar si aquest tipus de materials criden o no més l’atenció i quines possibilitats a part de les que nosaltres com a adults hem pensat, poden donar-li els propis infants.

Per una altra banda, la qüestió d’implicar a les famílies en aquest projecte, fer-les partícips de com els seus fills posen a prova les seves capacitats físiques i la seva forma de viure-les, així com l’evolució que faran en els pròxims mesos em sembla una iniciativa molt encertada per tal de compartir i fer visible del què es fa l’escola bressol i amb quina finalitat.

Per tant, trobo fascinant que els mestres tinguin iniciativa, surtin dels seus centres per formar-se i d’aquesta forma puguin així transformar i aportar nous coneixements i experiències per tal de contribuir a una pràctica docent innovadora.

He escollit les següents etiquetes per aquestes raons:

1.3 Perquè a part de buscar per la xarxa plans de millora, he cercat blocs tan dels companys com d’escoles bressol per tal d’ampliar la meva visió i agafar idees per elaborar aquesta entrada.
 1.4 Perquè he buscat fonts d’informació per tal de documentar i contrastar amb la teoria la posta en marxa d’alguns projectes de millora.
5.1 Perquè he pogut apreciar i valorar si aquests projectes de millora els considero òptims perquè s’adeqüen als marcs teòrics que considero adients a partir de la formació rebuda fins ara.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada