diumenge, 3 de març del 2013

EL DIA A DIA A L'AULA DELS GUITARRISTES


Un dia a l’aula on estic realitzant les pràctiques comença de la següent manera:
En un principi entre les 07:30 i 9:00 del matí van arribant els pares. Els pares entren a l’aula on intercanvien certa informació amb la tutora, com per exemple si es queden a dinar o no, en el cas que no es quedin a dinar tenen un horari per venir a recollir-los abans del dinar.  
 Per  un altre costat, a principis de setmana els pares parlen una miqueta sobre del que ha succeït  durant el cap de setmana com:  si el nen ha menjat bé o no, si ha dormit o si ha estat malalt. Una altra dada important a tenir en compte  en el dia a dia és el control d’esfínters.
El matí continua i a mesura que arriben l’educadora de l’aula els col·loca la bata.

Durant la primera mitja hora, és a dir, de 9:00 a 09:30 els infants realitzen joc lliure. La tutora els deixa agafar tot tipus de joguines com per exemple, pianos de plàstic que duen música, casetes, un xilòfon, cotxets de plàstic grossos, etc. A continuació, entre cinc o deu minuts abans de les 09:30, la tutora de l’aula els crida perquè vagin recullin les joguines i un a un els va posant el seu pitet per anar a esmorzar. Una vegada que tots tenen el seu pitet, fan una fila agafats a una serp de peluix i tots plegats es desplacen cap  al menjador. A l’arribada al menjador seuen cada un en una cadireta petita de fusta.  En el moment que  estan asseguts se’ls reparteix l’esmorzar: depèn del dia els posen una safata de fruita grossa amb poma, meló, taronja, mandarina, pastanaga; altres dies una galeta Maria amb suc de taronja o de poma o en alguna ocasió iogurt natural amb una mica de sucre.
Per norma, el menjar està tot a un carro que conté dos o tres safates amb tots els plats per a tots els infants que composen l’escoleta que solen esmorzar i dinar junts al mateix menjador.
Els infants van acabant l’esmorzar i la tutora de l’aula retira els plats i got i els deixa a una safata que recullen les dones de la neteja després.
Finalment, quan tot s’ha recollit la tutora els fa formar una fila agafats a la serp i tornen a la classe.
L’hora de 10:00 a 11:00 és una estona que es dedica a la realització d’activitats. En un principi, comencen amb algunes cançons com: “Sol solet”, “Caragol treu banyes”, “El gall i la gallina”, “Bon dia”, “Tic tac” “ Susanita tiene un ratón” i “ la gallina turuleca” són part del repertori abans l’inici de l’assemblea.
Després fan l’assemblea on la tutora mostra una a una la foto de cada membre del grup. Cada vegada que treu una foto, demana, qui és aquest nen?, per tant, els nens li han de respondre amb el nom de l’infant que surt a la foto. Quan han dit el nom, s’acomiaden de la foto i passen a la següent fins que han anomenat als onze infants que composen el grup.
Finalitzada l’assemblea, la tutora treu un conjunt de pictogrames majoritàriament d’animals i d’objectes. Poc a poc els va mostrant als infants i els va preguntant què és això?? A continuació, responen amb l’ajuda de la tutora, després realitzen el so corresponen a l’objecte o a l’animal mostrat, per exemple, si mostra una vaca han de dir el nom d’aquesta i per últim fer el seu so, mú!!

Aquestes  activitat de la discriminació d’objectes i d’animals les cançons a l’igual que l’assemblea es realitzen de forma mecànica i pràcticament igual tots els dies després de l’esmorzar o a vegades quan acaba el pati. En principi, crec que l’objectiu principal que es vol aconseguir  és el d’estimular l’expressió i la comprensió oral dels infants mitjançant l’ús de fotografies o objectes de la seva realitat quotidiana, a l’igual que la memòria perquè es basa en la repetició contínua dels mateixos estímuls auditius i visuals ( cançons, fotografies i pictogrames). Aquest objectiu principal que interpreto que és el que la mestra vol assolir, per a mi ja està més que assolit perquè els infants coneixen molt bé les cançons, a l’igual que els pictogrames de fet ho repeteixen constantment fins i tot en el seu joc lliure quan juguen amb els animalets, el cotxes o ho identifiquen a l’entorn més immediat.
L’única cosa que jo em plantejo és perquè no s’introdueixen cançons noves o altres jocs de tipus lingüístics com embarbussaments, endevinalles o una introducció a la poesia que també són activitats que treballarien altres aspectes de la llengua.  Així doncs, i d’aquesta manera també introduir altres imatges d’objectes semblants, però diferents als quals estan més que avesats o aquesta és almenys la meva sensació. No sé l’objectiu per a mi, seria anar ampliant el seu vocabulari ja que ares d’ara és molt reduït amb el que s’està fent a classe i d’aquesta forma conèixer més coses del món que els envolta.
Altres activitats u opcions serien també convidar als infants i a les seves famílies a que cada setmana o més un nen portés algun objecte que trobés interessant de la seva cuina o del menjador, a la seva habitació, etc., per compartir amb la resta i contrastar els coneixements previs amb nous que puguin adquirir, sobre aquest concepte, per exemple: on el podem fer servir, per a que serveix?, quin soroll fa?
En definitiva, seria interessant provar més activitats amb uns objectius concrets per poder veure com evolucionen i fins on arriben els infants, també conèixer els límits seus i propis i aprendre ja que on es troben en aquest moment no poden anar més enllà, almenys dins l’aula, segur que fora seguiran absorbint i aprenent.

Una vegada acabada l’activitat, tornen a fer joc lliure durant una estoneta curta abans de sortir al pati. En aquesta ocasió, la tutora aprofita per realitzar canvis de bolquers a aquells infants que ho requereixin. Mentre els altres se’ls ofereix diversitat de materials per  jugar como capses d’animalets, cotxes o materials reciclats com taps d’ampolla de diferents mides i formes.
Cap a les 10.30 -10.45  surten al pati fins les 11:30-11:45 aproximadament. Al pati tenen tot tipus de joguines com: motos i casetes de plàstic, poals, pales, rascletes i un petit tros amb sorra per jugar. La resta és gespa per on poden córrer i desplaçar-se.
A l’entrada del pati, primer els dóna aigua perquè beguin i torna a realitzar canvi de bolquers. Al cap d’una estoneta  comença a realitzar activitats com: per exemple, se’ls hi treuen teles i robes que han dut alguns dels pares perquè es disfressin i es pintin. La tutora els posa mocadors en el cap, teles com si fossin faldilles, barrets, a continuació, els hi mostra perquè es mirin en el mirall. Quan ja estan disfressats, els pinta els llavis i també amb coloret. Una vegada que han acabat els posa música perquè ballin.
Quan finalitza l’activitat els deixa de nou fer joc lliure, mentre va preparant aquells infants que no es queden a dinar. Primer de tot, els canvia els bolquers en el cas que sigui necessari i després els lleva la bata.
Quan venen els pares a recollir-los aproximadament entre les 12:30 i 13:00, la tutora els informa de si han esmorzat o no i si han fet de ventre o no.
Una vegada que han marxat tots aquells que no dinen, a la resta se’ls posa el pitet de nou i tornen a fer una fila i cap al menjador.
Així que de 13:00 a 13:30 dinen. El menú es composa de tres plats, un entrant, un segon i les postres. Els menús són variats: amanida, macarrons i iogurt; cigrons, salsitxes o una safata de fruita o plat únic com llentilles.
Acabat el dinar, se’ls treu la bata i el pitet i ells mateixos el col·loquen en un container per després rentar-los i que estiguin nets pel dia següent.
Tornen a fer fila i cap a classe.
Una vegada a la classe toca rentar mans, cara i canviar bolquers perquè cap les 14:00 o 14:30 venen a recollir a la majoria d’infants, exceptuant aquells que es queden a dormir.
I es pot dir que així  transcorre un dia a l’aula dels infants on realitzo les pràctiques.



Per aquesta entrada he seleccionat aquestes dues etiquetes:
1.1. He escollit en principi aquesta etiqueta perquè he recollit a través de l’observació d’una pràctica a l’aula informació per realitzar una activitat que se’n demana per la realització del Pràcticum.
1.3. He consultat altres blocs per tal de poder comparar amb la meva descripció i ampliar la meva visió del què suposa una observació des del punt de vista d’altres.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada