Un
dia a l’aula on estic realitzant les pràctiques comença de la següent manera:
En
un principi entre les 07:30 i 9:00 del matí van arribant els pares. Els pares
entren a l’aula on intercanvien certa informació amb la tutora, com per exemple
si es queden a dinar o no, en el cas que no es quedin a dinar tenen un horari
per venir a recollir-los abans del dinar.
Per un
altre costat, a principis de setmana els pares parlen una miqueta sobre del que
ha succeït durant el cap de setmana com:
si el nen ha menjat bé o no, si ha
dormit o si ha estat malalt. Una altra dada important a tenir en compte en el dia a dia és el control d’esfínters.
El
matí continua i a mesura que arriben l’educadora de l’aula els col·loca la
bata.
Durant
la primera mitja hora, és a dir, de 9:00 a 09:30 els infants realitzen joc
lliure. La tutora els deixa agafar tot tipus de joguines com per exemple,
pianos de plàstic que duen música, casetes, un xilòfon, cotxets de plàstic
grossos, etc. A continuació, entre cinc o deu minuts abans de les 09:30, la
tutora de l’aula els crida perquè vagin recullin les joguines i un a un els va
posant el seu pitet per anar a esmorzar. Una vegada que tots tenen el seu pitet,
fan una fila agafats a una serp de peluix i tots plegats es desplacen cap al menjador. A l’arribada al menjador seuen
cada un en una cadireta petita de fusta.
En el moment que estan asseguts
se’ls reparteix l’esmorzar: depèn del dia els posen una safata de fruita grossa
amb poma, meló, taronja, mandarina, pastanaga; altres dies una galeta Maria amb
suc de taronja o de poma o en alguna ocasió iogurt natural amb una mica de
sucre.
Per
norma, el menjar està tot a un carro que conté dos o tres safates amb tots els
plats per a tots els infants que composen l’escoleta que solen esmorzar i dinar
junts al mateix menjador.
Els
infants van acabant l’esmorzar i la tutora de l’aula retira els plats i got i
els deixa a una safata que recullen les dones de la neteja després.
Finalment,
quan tot s’ha recollit la tutora els fa formar una fila agafats a la serp i
tornen a la classe.
L’hora
de 10:00 a 11:00 és una estona que es dedica a la realització d’activitats. En
un principi, comencen amb algunes cançons com: “Sol solet”, “Caragol treu banyes”,
“El gall i la gallina”, “Bon dia”, “Tic tac” “ Susanita tiene un ratón” i “ la
gallina turuleca” són part del repertori abans l’inici de l’assemblea.
Després
fan l’assemblea on la tutora mostra una a una la foto de cada membre del grup.
Cada vegada que treu una foto, demana, qui és aquest nen?, per tant, els nens
li han de respondre amb el nom de l’infant que surt a la foto. Quan han dit el
nom, s’acomiaden de la foto i passen a la següent fins que han anomenat als
onze infants que composen el grup.
Finalitzada
l’assemblea, la tutora treu un conjunt de pictogrames majoritàriament d’animals
i d’objectes. Poc a poc els va mostrant als infants i els va preguntant què és
això?? A continuació, responen amb l’ajuda de la tutora, després realitzen el
so corresponen a l’objecte o a l’animal mostrat, per exemple, si mostra una
vaca han de dir el nom d’aquesta i per últim fer el seu so, mú!!
Aquestes
activitat de la discriminació d’objectes
i d’animals les cançons a l’igual que l’assemblea es realitzen de forma
mecànica i pràcticament igual tots els dies després de l’esmorzar o a vegades
quan acaba el pati. En principi, crec que l’objectiu principal que es vol
aconseguir és el d’estimular l’expressió
i la comprensió oral dels infants mitjançant l’ús de fotografies o objectes de
la seva realitat quotidiana, a l’igual que la memòria perquè es basa en la
repetició contínua dels mateixos estímuls auditius i visuals ( cançons,
fotografies i pictogrames). Aquest objectiu principal que interpreto que és el
que la mestra vol assolir, per a mi ja està més que assolit perquè els infants
coneixen molt bé les cançons, a l’igual que els pictogrames de fet ho
repeteixen constantment fins i tot en el seu joc lliure quan juguen amb els
animalets, el cotxes o ho identifiquen a l’entorn més immediat.
L’única
cosa que jo em plantejo és perquè no s’introdueixen cançons noves o altres jocs
de tipus lingüístics com embarbussaments, endevinalles o una introducció a la
poesia que també són activitats que treballarien altres aspectes de la llengua. Així doncs, i d’aquesta manera també
introduir altres imatges d’objectes semblants, però diferents als quals estan
més que avesats o aquesta és almenys la meva sensació. No sé l’objectiu per a
mi, seria anar ampliant el seu vocabulari ja que ares d’ara és molt reduït amb
el que s’està fent a classe i d’aquesta forma conèixer més coses del món que
els envolta.
Altres
activitats u opcions serien també convidar als infants i a les seves famílies a
que cada setmana o més un nen portés algun objecte que trobés interessant de la
seva cuina o del menjador, a la seva habitació, etc., per compartir amb la
resta i contrastar els coneixements previs amb nous que puguin adquirir, sobre
aquest concepte, per exemple: on el podem fer servir, per a que serveix?, quin
soroll fa?
En
definitiva, seria interessant provar més activitats amb uns objectius concrets
per poder veure com evolucionen i fins on arriben els infants, també conèixer
els límits seus i propis i aprendre ja que on es troben en aquest moment no
poden anar més enllà, almenys dins l’aula, segur que fora seguiran absorbint i
aprenent.
Una
vegada acabada l’activitat, tornen a fer joc lliure durant una estoneta curta
abans de sortir al pati. En aquesta ocasió, la tutora aprofita per realitzar
canvis de bolquers a aquells infants que ho requereixin. Mentre els altres
se’ls ofereix diversitat de materials per
jugar como capses d’animalets, cotxes o materials reciclats com taps d’ampolla
de diferents mides i formes.
Cap
a les 10.30 -10.45 surten al pati fins
les 11:30-11:45 aproximadament. Al pati tenen tot tipus de joguines com: motos
i casetes de plàstic, poals, pales, rascletes i un petit tros amb sorra per
jugar. La resta és gespa per on poden córrer i desplaçar-se.
A
l’entrada del pati, primer els dóna aigua perquè beguin i torna a realitzar
canvi de bolquers. Al cap d’una estoneta
comença a realitzar activitats com: per exemple, se’ls hi treuen teles i
robes que han dut alguns dels pares perquè es disfressin i es pintin. La tutora
els posa mocadors en el cap, teles com si fossin faldilles, barrets, a
continuació, els hi mostra perquè es mirin en el mirall. Quan ja estan
disfressats, els pinta els llavis i també amb coloret. Una vegada que han
acabat els posa música perquè ballin.
Quan
finalitza l’activitat els deixa de nou fer joc lliure, mentre va preparant
aquells infants que no es queden a dinar. Primer de tot, els canvia els
bolquers en el cas que sigui necessari i després els lleva la bata.
Quan
venen els pares a recollir-los aproximadament entre les 12:30 i 13:00, la
tutora els informa de si han esmorzat o no i si han fet de ventre o no.
Una
vegada que han marxat tots aquells que no dinen, a la resta se’ls posa el pitet
de nou i tornen a fer una fila i cap al menjador.
Així
que de 13:00 a 13:30 dinen. El menú es composa de tres plats, un entrant, un
segon i les postres. Els menús són variats: amanida, macarrons i iogurt;
cigrons, salsitxes o una safata de fruita o plat únic com llentilles.
Acabat
el dinar, se’ls treu la bata i el pitet i ells mateixos el col·loquen en un
container per després rentar-los i que estiguin nets pel dia següent.
Tornen
a fer fila i cap a classe.
Una
vegada a la classe toca rentar mans, cara i canviar bolquers perquè cap les
14:00 o 14:30 venen a recollir a la majoria d’infants, exceptuant aquells que
es queden a dormir.
I es pot dir que així transcorre un dia a l’aula dels infants on
realitzo les pràctiques.
Per aquesta
entrada he seleccionat aquestes dues etiquetes:
1.1. He escollit
en principi aquesta etiqueta perquè he recollit a través de l’observació d’una
pràctica a l’aula informació per realitzar una activitat que se’n demana per la
realització del Pràcticum.
1.3. He consultat altres blocs per tal de poder
comparar amb la meva descripció i ampliar la meva visió del què suposa una
observació des del punt de vista d’altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada