Activitat 2. Autovaloració de les competències
professionals
Quin és el teu punt de partida envers les competències professionals i les que es treballaran al
Pràcticum i a l’assignatura? Fes una entrada argumentada.
1.
Organitzar
les situacions d’aprenentatge:
En
referència a aquesta competència podria dir que en principi penso que no em
costarà traduir els continguts en objectius a assolir en determinades
activitats, això és degut a que he realitzat tasques similars en altres feines
en les quals havia de partir d’uns continguts i objectius inicials, i “a
posteriori” valorar si aquests objectius s’havien traduït o no en determinats
aprenentatges, o pel contrari s’havien de revisar i/o canviar perquè pot ser
eren necessaris uns altres. Està clar que la planificació és important i la relació
entre els continguts i els objectius de totes les estratègies educatives que un
dugui a terme, però també l’observació, l’anàlisi, la reflexió i l’adaptació
d’aquests als interessos, motivacions dels infants i al moment evolutiu en el
qual es troben. Pot ser aquí radica més la meva dificultat que seria trobar
quins són els continguts i objectius adients al nivell evolutiu en el qual es
troba en el meu cas nens/es entre 1 i 2 anys. Malgrat hem fet assignatures
relacionades com serien les d’estratègies
encara em consta saber quines són més apropiades o quines no, també es
veritat que suposo que serà perquè no hem tingut l’ocasió de posar-ho en
pràctica i confio, en poc temps, poder reflexionar sobre aquesta nova
experiència i assolir aquesta nova competència.
En
quan a tenir en compte les representacions dels alumnes, penso que és un altre
punt a assolir, si que vaig albirant situacions d’interès que tenen, però de
moment no sabria com posar-les en pràctica o com reconduir-les en situacions
d’ensenyança-aprenentatge. Pel contrari tinc una gran capacitat empàtica i puc
entendre perfectament que l’aprenentatge és un procés que requereix de
situacions d’avanç i de retrocés, per tant, no és lineal i els infants han
d’anar provant i provant fins assolir certes habilitats incloent l’error també
com a font d’aprenentatge. I també com no posar-se al nivell dels infants
renunciant al paper de totpoderós del coneixement, penso que és una altra
virtut que posseeixo ja que trobo molt avorrit ser el que estar per damunt dels
nens i que possiblement en moltes ocasions així et perds moltes coses d’aquests
i tampoc connectes amb ells per poder guiar-los en el seu procés particular.
2.
Gestionar
la progressió dels aprenentatges
Personalment
trobo molt interessant el tema de proposar un determinat problema i que
l’alumne partint dels coneixements previs i amb una mínima ajuda i orientació
del professor arribi a la solució sempre tenint en compte que estigui dins de
les seves possibilitats ni més a prop d’aquells que tinguin major facilitat
sinó que entri dins el rang de l’ampli diversitat del grup.
En
el meu cas encara i com he exposat anteriorment hem queda molt camí per
recórrer ja que per ajustar una determinada situació-problema has de tenir molt
en compte on es troba l’infant, és a dir, què és que sap i fins on pot arribar.
Des de que vaig començar la carrera he considerat aquesta competència com una
de les més complicades i que més temps, penso em costarà d’assolir. Com ven
posa al document per una banda has de dominar molt bé el desenvolupament de
l’infant que penso que aquesta part, malgrat la seva dificultat per la meva
formació anterior no em costarà tant d’assolir, però si pel contrari el control
de les disciplines didàctiques on has de lligar la pràctica amb la teoria.
D’alguna
manera podria resumir tot això dient que ser mestre és tenir la gran i
complicada competència d’entendre i ajudar a guiar la ment infantil, “un gran
repte” no fàcil d’assumir i que s’ha de complementar amb moltes altres
habilitats i actituds que complementen la professió en la seva totalitat.
El
punt que fa referència a l’observació i avaluació dels aprenentatges puc dir
que si el tindria assolit en certa forma perquè m’encanta observar i analitzar
molt el comportament dels altres i veure les formes o maneres que tenen de
solucionar determinats dificultats, a l’igual que el seu caràcter o expressió
emocional, així que aquesta competència m’ajudarà veure amb rapidesa com
adaptar-me al ritme i a les característiques de cada alumne.
3.
Elaborar
i fer evolucionar dispositius de diferenciació.
En
realitat aquesta competència fa referencia a saber adaptar-se a la diversitat
de perfils que ens trobarem a classe i les dificultats associades
d’aprenentatge a alguns d’ells. En principi sí crec tenir més que assolida
aquesta competència perquè ja tinc experiència en el camp de les dificultats
d’aprenentatge per la meva trajectòria professional i a més a més m’encantaria
poder compartir-la amb altres professionals i disposar dels recursos per dur-la
a terme. Amb això que no estic insinuant que sigui fàcil perquè crec que és una
tasca complicadíssima quan tens un perfil tan heterogeni a una classe i més si
et fallen els recursos per poder adaptar-te, però és la realitat que ens
trobarem en moltes ocasions, i per tant, necessari poder tenir l’habilitat per
adaptar-te i aplicar tots els recursos disponibles i que puguis crear pel bé
dels infants i el seu desenvolupament.
4.
Implicar
als alumnes en el seu aprenentatge i el seu treball.
Penso
que és una qüestió complicada aquesta de implicar als alumnes en el seu
aprenentatge. En el meu cas puc dir que jo quasi sempre he estat una persona
molt motivada de cara a l’aprenentatge ja que m’agrada molt anar acumulant
saber, llegir, contrastar informació, analitzar molt les coses poder anar més
allà de les evidències, etc. Tenint totes aquestes qualitats no tindria que se
complicat motivar alumnes que estan en unes edats que tot ho descobreixen per
primera vegada, i hi ha mil coses que els criden l’atenció, però fins a quin
punt pots controlar tu la implicació que tindrà cada un?? I com valorar-la no??
De
totes formes crec que la teva motivació com a docent és important perquè això
es transmet d’alguna forma als alumnes, però també hem de tenir en compte que
no tots som iguals i que cadascú malgrat la seva implicació tindrà unes
característiques que faran que la seva implicació a l’igual que el seu desig i
la seva decisió arribin fins a cert punt. Clar aquí es pot caure en el perill
de què un professor excessivament motivat pensi que els seus alumnes ho haurien
d’estar també per igual, així que és un tema tenir en compte ja que dependrà de
molts factors (psicològics, sociològics, intel·lectuals, emocionals, etc.) i no
únicament de les estratègies que són molt importants i del professor i la seva
implicació encara que aquesta també influirà.
5.
Treballar
en equip
Justament
aquesta competència, la del treball en equip és una de les quals més hem
treballat a la carrera. M’agradaria comentar que no hi ha cap assignatura ni cap
formació que ens hagi ensenyat a treballar en grup i crec que seria una
formació indispensable tant a l’actualitat com per a la futura tasca com a
docents.
La
meva experiència ha estat variada en algunes ocasions satisfactòria i en
d’altres casos no tant.
A
mi personalment m’encanta treballar en grup ja que considero que és d’una
riquesa enorme poder compartir idees amb els companys per tal de portar
endavant qualsevol projecte o activitat. Personalment, crec que la tinc
assolida. Pot ser de cara aquesta el que més em costa d’acceptar és quan hi ha
gent que no deixa espai als altres per tal que s’expressin i ho volen assumir
tot el control de l’activitat a l’igual que han de fer prevaldre la seva opinió.
Penso
que un grup tots han d’aportar i tots han de tenir unes funcions o uns rols
perquè sinó com a conseqüència pot desmotivar o generar conflictes. Encara que
els conflictes siguin necessaris pel creixement del grup, també s’han de tenir
recursos per afrontar-los i arribar a acords, sempre que les diferents parts
cedeixin un tant els seus punts de vista, de vegades, bastant distanciats.
6.
Participar
en la gestió de l’escola.
De
cara a la participació en l’escola és una competència que tindria que
treballar-me molt ja que no estic acostumada a treballar en una organització on
es duguin projectes de tipus institucional com en aquí. Sí que entenc que quan
t’impliques en determinades organitzacions, això ho vàrem estudiar a
l’assignatura d’Organització a primer, tens que renunciar a certa part
individual teva per poder integrar-te, i d’aquesta forma assumir un nou rol com
a nou integrant d’un col·lectiu.
Sí
que tinc clar que si forma part d’una organització on crec i comparteixo
l’ideal d’aquesta arribaré ràpidament pel meu caràcter a formar una petita part
d’aquesta gran engranatge aportant tant dins la meva classe com fora d’aquesta
el que sigui necessari per tirar aquest projecte endavant. Defensant el model
pedagògic del centre com cercant les formes d’obtenir i optimitzar les recursos
que siguin necessaris per l’escola.
I
per últim, crec molt important donar als nostres alumnes certa llibertat a la
participació, encara que no sé fins a quin punt sabré arribar a l’equilibri
entre aquesta llibertat i la responsabilitat
i els límits que aquesta comporta.
7.
Informar
e implicar als pares.
En
quant a la relació amb els pares m’encanta informar i estar a disposició de les
persones més importants pels infants ja que ells contribueixen, encara que no
sempre aj que també poden entorpir, el processos d’avanç en l’aprenentatge dels
infants.
En
aquest cas, també com en altres aspectes que he comentat anteriorment, tinc
experiència, encara que malgrat l’experiència, també em trobo amb certes
dificultats i em queden moltes coses per aprendre en la relació amb les
famílies a dia d’avui.
Per exemple amb aquells pares que no volen col·laborar o
que menyspreen la teva feina és complicat mantenir una relació cordial, encara
i així com a professionals suposo que ens haurem de proposar com un repte ja
que també formaran part de l’escola i de la vida de l’infant.
En
definitiva és una competència que penso que no sempre aniràs adquirint
habilitats noves tenint en compte la diversitat familiar a la qual estem
exposats avui en dia.
8.
Utilitzar
les noves tecnologies.
Aquesta
competència i per l’envergadura que té avui en dia a la nostra societat la tinc
mitjanament assolida. El que vull dir amb això és que a la Carrera l’hem
treballada amb profunditat, encara i així crec que em queda molt de camí per
recórrer per pot ser utilitzar-la com a eina potent que millora els processos
d’ensenyança- aprenentatge, i per una altra banda de forma innovadora per ser
més eficaç de cara a la professió.
Tant
com a finalitat o com a objectiu la integració de les TIC a l’escola és bàsica
i per això és una competència imprescindible avui en dia. Penso que la
dificultat radica en què el professorat a part de formació digital, tingui
recursos metodològics per l’ocupació correcta d’aquestes per tal treure-li el
profit necessari de cara a l’ensenyança.
9.
Afrontar
els dilemes i els problemes ètics de la professió.
El
desenvolupament de certes actituds, valors i creences en l’escola i en els
nostres alumnes és una feina diària a la qual li hem de dedicar tant o més
temps que l’educativa. Es tracta més aviat de fer possible aquesta transmissió
mitjançant més aviat, els nostres actes que no pas a vegades amb tanta
il·lustració o fonamentació teòrica que es queda en l’aire i no arriba a calar
en les persones.
Encara
i així, la pràctica fins i tot per qualsevol mestre amb tota la formació de la
qual disposa és més complicada. Aquest fet deriva de que com a persones tenint
els nostres prejudicis inherents a la cultura en la qual vivim, i desfer-nos
d’ells és una tasca difícil. De totes formes, hem de saber treballar-los per
tal de millorar com a persones i pensar que tothom té dret independentment de
la raça o la cultura a tenir educació i una vida digna. I en aquesta línia fer
veure i aplicar aquests principis amb els nostres alumnes.
10.
Organitzar
la pròpia formació contínua.
La
formació és imprescindible per qualsevol professió. I en el cas del mestre la
considero imprescindible perquè és un punt de partida des del quals aniràs
qüestionant o plantejant on estàs, on vols anar, quines coses t’agradaria
introduir noves o quines ja no et serveixen i vols abandonar. Seria un procés
de cíclic en el qual creixes i mors, o fins i tot pots tenir temps d’espera
també necessaris per anar construint el propi camí.
En
aquest sentit espero tenir l’oportunitat els recursos per poder formar el meu
propi camí, això sí amb el suport i la mirada dels meus companys i la pròpia
institució ja que no hem d’oblidar que formen part d’una institució, l’escola.
En
relació a la implicació en les tasques de l’ensenyança o del sistema educatiu i
el que comporta com els recursos i obligacions de l’organització, desafiaments,
etc. em queda un poc lluny perquè no tinc l’experiència d’haver estat dins de
la institució. Si que m’agradaria afegir que
des de fora, actualment, intueixo algunes de les mancances que està
vivint l’escola actualment en quan a recursos personals, materials, i
principalment econòmics degut a la crisi econòmica viscuda. En relació a
aquesta qüestió només dir que en sóc conscient, però no sabria ara mateix no
estan dins com reconduir o aportar per millorar la situació actual.
En
un futur, espero poder reflectir en les meves memòries o diaris personals com a
docent quines són les meves experiències en conjunt a totes les competències i
com han millorat o crescut en general i quines segueixen essent els meus punts
febles perquè suposo que sempre hi haurà aspectes a millorar al llarg de la
vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada